hits

Skal gi ut musikk - Hvordan bli hørt?

Det er enkelt å spille inn musikk i dag. Det er studioer overalt, og en kan spille inn ting hjemme. Enda lettere å gi ut musikk i digitale nettbutikker. Men feilen mange artister og band gjør i dag er at de sjeldent tenker på "hvordan skal musikken bli hørt?" I alle år som jeg har jobbet i musikkbransjen, har jeg snakket med artister som vil at jeg skal gi ut musikken deres. Jeg spør alltid "Har dere noe budsjett for promo?" Da får jeg nesten alltid samme svar tilbake "Nei, vi har bruk alle pengene våres på innspillingen, men koster det penger å spre musikken sin rundt på nett og til radio og aviser?" Ja, det koster penger å få spredt musikken sin på en ordentlig måte slik at musikken faktisk blir lagt merke til og hørt. Det blir det samme som å hyre inn en teknikker som fikser det meste  i studio. Teknikker vet hva en gjør i studio. Det samme er det med en promo agent. En promo person har opparbeidet seg kunnskap i likhet med en lydmann har gjort. Selv om det er gratis å legge ut musikken på YouTube, SoundCloud, facebook etc. betyr det ikke at folk lytter til musikken.

Mitt beste råd er: Sett av en egen post i budsjettet ditt som er etter innspilling og utgivelse. 99% av norske artister bruker alle sine penger på studio, og tenker sjeldent at folk tross alt lytte på musikken. Lyttere kommer ikke av seg selv.  Jeg ser det ofte i jobbsammenheng at mulige hits og god musikk ikke blir hørt.

De største plateselskapene har egne folk som jobber med promo for utgivelsene sine. For indie artister med god musikk, blir neppe hørt uten en promo agent som følger opp utgivelsen (noen få artister er selv flink med å markedsføre seg selv). Det er ikke sånn at alt av musikk blir plukket opp av pressen hvis en laster opp noe på Urørt eller lignende sider. Nei, det er promo agentene som sender inn "nyheter" til journalister. Ofte til journalister som de kjenner og vet hva de vil ha av nyheter og historier. Kan gi dere et eksempel. I september og oktober i år har mange kjente norske artister gitt ut musikken sin. Da blir de kjente artistene prioritert av de største radio kanalene og avisene. En ukjent artist blir lagt nederst i bunken og glemt. For media har rett og slett ikke tid til å "sjekke det ut" Det er der en promo agent kommer inn. En dyktig promo agent har selvsagt god kontakt i alle redaksjonene og det den personen kommer med vil bli hørt og lyttet til. Han/hun kjenner til personer og systemene og musikken personen promoterer vil blir hørt av de ulike redaksjonene. 

En som jobber med promo har et stort nettverk innenfor media. Men om musikken ikke er god eller har kvaliteter, så hjelper det ikke hvor flink promo agen en bruker.

Jeg tar på meg promo oppdrag som vi kaller det. Noen ganger er det for mine egne utgivelser eller hvor andre samarbeidspartnere leier meg inn for ulike oppdrag. Jeg samarbeider ofte med Ghost Town, som er et selskap som gir ut musikk og promoterer artister.

Bandrec har i tillegg med musikk utgivelser jobbet med artister innenfor humor og magi med promo for turné og show. 

Mange artister kvier seg for å "selge" seg selv. Det er ikke alltid artisten ser nyhetsverdien av det de jobber med, slik en promo agent vil gjøre. For alt handler om å skape en nyhet og gode historier. Det er det media vil ha. De vil ha klikk og atter klikk på sine nettsider. Mens mindre nisje blogger, magasiner og nettsider er opptatt av å skrive mer om musikken enn alt annet rundt.

Alt handler om å lage en plan og sette seg et mål med utgivelsen. Musikken skal bli spilt på nasjonal radio etc. Intervjuer i aviser, blogger og magasiner og tv. Flere anmeldelser osv. Hvem er målgruppen til artist? etc..

Sammen med Ghost Town har Bandrec utarbeidet en tilleggstjeneste som vi er de eneste i Norden til å tilby (så vidt vi kjenner bransjen). Det er å tilby spillelisteplasseringer på Spotify. Vi har tilgang til en liste med over 1000 spillelister som vi selv har opprettet kontakt med. Listene er laget av privat personer som er ekte musikk fans. Spillelistene har alt fra 350 følgere til 200 000 aktive følgere. Denne listen har vi jobbet med i lang tid, og selv brukt og fått gode resultater for artister. Vi har sett et skrikende behov for slik deling av musikken. Vi har også mulighet til å bistå med å skreddersy egen kampanje på Spotify hvor musikken blir visst til brukere. Spotify er og blir den viktigste plassen for Norske artister å eksponere seg. Men igjen, alt handler om musikken. Det er lyttere som bestemmer hvor viral sangen skal bli.

Det er mye arbeid med å booke konserter. Derfor ønsker artister å bruke en egen person til slikt arbeid. Og ja det tar tid å booke jobber. Det er akkurat det samme med promo. Er mye arbeid som må gjøres.

Ved en singel utgivelse begynner arbeidet 2.3 uker før utgivelse og fortsetter 3-4 uker etter utgivelsen. Ved EP og album tar det opptil 3 måneder til sammen med arbeid. 

Om du har spørsmål eller kommentarer til dette innlegget, ta kontakt med oss på bandrec1@gmail.com 

#bandrec #spotify #promo #reklame #musikk #utgivelser #blogg #aviser #tv #radio #kampanjer #single #ep #album #artist #band

2 kommentarer

Arild Rettore

28.06.2017 kl.17:12

Hei,

Duckwalk Chuck fra Sandnes har nettopp utgitt et nytt album. High Speed Cityhttps://open.spotify.com/artist/27OpL1FdoloKdC2Nwtiz5b. Som du har skrevet over her så er promo utrolig viktig, noe vi i DWC ikke har vært så bra på. Håper du har tid til å høre på musikken vår og liker det du hører. Kanskje du kan bidra med promo arbeid for bandet.

Mvh

Arild Rettore

Bandrec Playlist Pitching

30.10.2017 kl.14:14

Arild Rettore: Hei. Beklager at jeg ikke har sett denne kommentaren før nå. Har hørt musikken en sang av dere. Detter er noe som er helt rått live og kommer dere til Trondheim en dag, så gi meg beskjed! Beste hilsen John Erik

Skriv en ny kommentar